METODY NAUKI
Wielojęzyczność – wymóg, moda czy podstawa nauczania?
Powszechnie wiadomo, że podróże kształcą i rozwijają człowieka, a znajomość języków obcych staje się elementarną potrzebą, kształtującą nasz standard życia. To ważna kwestia w komunikacji, wykorzystywana na co dzień, dająca poczucie pewności siebie, budowania własnej wartości w relacjach międzyludzkich, ale przede wszystkim – do komunikacji interpersonalnej. Rozwój kompetencji językowych otwiera drzwi do dalszej nauki, kształcenia, a w późniejszym etapie – również kariery zawodowej.
Świat się zmienia, więc i my idziemy na przód! Jesteśmy otwarci na komunikację interpersonalną i międzynarodową. Chętnie podróżujemy, odwiedzając nowe zakątki ziemi i nawiązując przy tym nowe znajomości – poszerzamy swoje relacje, a patrząc dalej w przyszłość – odkrywamy nowe horyzonty i możliwości własnego rozwoju. Nauka odkrywa nowe techniki i ułatwia dostęp do coraz to nowych narzędzi i metod pracy. Nie ma zatem nic niemożliwego!
Promujemy dwujęzyczność, szczególnie w naszym regionie transgranicznym, mieszkając na granicy dwóch państw tj. Polski i Niemiec (dwóch różnych kultur, obyczajów, tradycji i języków), budując w ten sposób relacje sąsiedzkie – komunikację dwujęzyczną i międzykulturową (polsko-niemiecką, niemiecko-polską). Ucząc się przy tym uniwersalnego języka angielskiego stawiamy na wielojęzyczność – to podstawa do komunikacji światowej tzw. międzynarodowej.
Wielojęzyczność, to przyszłość dla nowego pokolenia!
Zajęcia dydaktyczne określone są przez plan rozwoju pod kątem podstawy programowej, jednak niezwykle ważną kwestią oprócz doboru treści materiału jest tu dopasowanie metod i technik prowadzonych zajęć – ważne, by nie ograniczały się one jedynie do pracy przy stoliku lub zabawy na dywanie, ale były zmienne, a przy tym ciekawe, zróżnicowane i interesujące – aby przynosiły efekty nauczania. Konspekt planowanych lekcji powinien zatem zawierać istotne elementy związane z ruchem, który jest nieodłącznym elementem rozwoju dziecka. Potrzeba ruchu może być więc zaspokojona podczas różnych gier i zabaw, mających na celu powtórzenie czy utrwalenie omawianych podczas zajęć zagadnień.
Dobór treści materiału, a metody i techniki zajęć
Zajęcia ruchowe mogą służyć do wprowadzania i rozszerzania słownictwa oraz funkcji językowych. Jedną z metod jest TPR (ang. Total Physical Response), czyli technika reagowania całym ciałem stworzona przez profesora Jamesa Ashera. Metoda ta polega na nauce słownictwa, powtarzania i utrwalania, jak również przyswajania zwrotów poprzez ruch i zabawę. Techniki stosowane są do pojedynczych uczniów, jak i większych grup, zachęcając uczniów do wykonywania ciałem czynności zgodnych z usłyszanym poleceniem.
Technika reagowania całym ciałem pozwala zauważyć, że wykorzystanie ruchu w nauce sprzyja rozwijaniu u dziecka umiejętności słuchania i mówienia (intonacji, wymowy), podążania za instrukcjami, a także ułatwia zrozumienie nowych zwrotów, które dziecko ilustruje za pomocą swojego ciała, wykonując ruch odpowiedni do wydanego polecenia
Ruch, to nie tylko zdrowie, ale interakcja tzw. „akcja – reakcja”
„Do zalet techniki reagowania całym ciałem należy zaliczyć, że dziecko nie czuje się skrępowane na zajęciach oraz rozumie i szybciej zapamiętuje używany podczas nich język czy inne wprowadzane zagadnienia. Jedną z zabaw, która obrazuje zastosowanie TPR, jest zabawa Simon says…,w której dziecko wykonuje polecenia nauczyciela poprzedzone zwrotem Simon says… Ponadto dzięki zastosowaniu techniki reagowania całym ciałem można wyeliminować używanie języka ojczystego podczas nauki, co stanowi ważny cel dla każdego nauczyciela. Gesty i proste instrukcje pozwalają przeprowadzić zajęcia od początku do końca w języku obcym. Gwarantują przy tym solidną dawkę ruchu, który wprowadza dzieci w stan kontrolowanej swobody i zapewnia jednocześnie atmosferę bezpieczeństwa, tak istotną dla najmłodszych uczestników. Nieoceniony jest także wkład dzieci, które aktywnie biorą udział w zajęciach i proponują własne pomysły na wykorzystanie techniki TPR. Wymyślone przez nie sposoby mogą też znaleźć zastosowanie podczas nauki w domu z rodzicami”.
Inwestując w naukę języka – inwestujesz w swoją przyszłość!
Proponujemy zajęcia dopasowane do wieku i umiejętności językowych z podziałem na zajęcia korygujące tzw. wspomagające oraz rozwijające-nauczanie zaawansowane (poziom rozszerzony). Nie jest istotne z jakiego poziomu startujesz, każdy ma bowiem prawo do własnego rozwoju i szansę do samorealizacji. Ważne, by nauczyć się swobodnej komunikacji i budowania nowych relacji. Różnorodność zadań, aktywizacji, ćwiczenia utrwalające, pozwalają na płynne przejście różnych etapów nauczania. Interaktywna nauka, gry online, pomoce naukowe, materiały dydaktyczne i starannie opracowane zestawy ćwiczeń stanowią niezwykle cenne źródło wiedzy.